woensdag 2 september 2015

Knapperige zoete aardappelfrietjes

Ik ben groot fan van de zoete aardappel, heerlijk! Vaak maak ik er frietjes van in de oven, maar ik kreeg ze nooit echt knapperig. Eigenlijk vond ik dat nooit heel erg, want zo vind ik ze ook lekker. Maar toch ging ik op onderzoek uit hoe je de zoete aardappelfrietjes wel knapperig krijgt. Het geheim? Laat ze eerst een half uurtje weken in warm water met zout! Het kost je wat meer tijd maar deze knapperige zoete aardappelfrietjes zijn nog veel lekkerder!

Zoete aardappel is eigenlijk helemaal geen aardappel. Het is een knol en dus een groente. Het is een gezondere (en als je het mij vraagt veel lekkerdere) keuze dan de gewone aardappel. Ze zitten vol vitamine A, C en mineralen als calcium, magnesium en kalium. Zoete aardappels bevatten ook veel antioxidanten en vezels.


Voor een lekker sausje bij je knapperige zoete aardappelfrietjes meng je wat Griekse yoghurt met een geperste teen knoflook, wat paprikapoeder en een snufje zout.


Knapperige zoete aardappelfrietjes
voor 2 personen

1 grote zoete aardappel
1 eetlepel vloeibare kokosolie
kruiden (ik gebruikte paprikapoeder en korianderpoeder)
zeezout


Was de zoete aardappel. Schil de aardappel niet, eventueel kun je slechte plekjes wegsnijden. Snijd frietjes van z'n centimeter dikte.

Laat de zoete aardappelfrietjes een half uur in warm water met zout weken. Dep de frietjes daarna goed droog.

Verwarm de oven voor op 220 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Meng de frietjes met de kokosolie en kruiden zodat alle frietjes een laagje hebben. Leg ze daarna op de bakplaat en zorg dat ze elkaar niet raken. 

Bak de frietjes 15 minuten in de voorverwarmde oven, draai ze om en bak ze daarna nog eens voor z'n 15 minuten tot ze bruin beginnen te kleuren. Als ze niet verkleuren kun je de grill nog even aanzetten tot ze knapperig zijn. 


Enjoy!



LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...