maandag 21 september 2015

Vijgen met ricotta en amandelschaafsel

Dit recept van Pascale Naessens is een groot favoriet van mij. Zodra ik ook maar verse vijgen zie krijg ik zin in dit gerechtje. Het is een heerlijk ontbijtje, maar zou zelfs een lekker dessert zijn. Kies mooie rijpe vijgen die bloedrood vanbinnen zijn, deze hebben lekker veel smaak!

Op dit moment zijn de verse vijgen overal verkrijgbaar, op de markt, bij de groentenman maar ook in de supermarkt (Lidl!). Verse vijgen zijn, in tegenstelling tot de gedroogde variant, niet lang verkrijgbaar. Dus als je ze ziet; neem ze mee! Het seizoen loopt van september tot november.


Vijgen zijn echte vitaminebommetjes en rijk aan mineralen en vezels. Door de vele vezels werken ze goed voor de spijsvertering en zorgen ze ervoor dat suikers gelijkmatig door het lichaam worden opgenomen. Daardoor ontstaan er geen grote pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Ook de kalium die in vijgen zit helpt het bloedsuikerniveau controleren. Daarnaast bevatten vijgen omega 3 en omega 6 vetzuren, hierdoor zijn ze goed ter voorkoming van hart- en vaatziekte. 


Vijgen met ricotta en amandelschaafsel
voor 1 persoon

3 rijpe verse vijgen
3 flinke eetlepels ricotta
handje amandelschaafsel
een klein beetje honing


Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snijd de verse vijgen in vieren, maar let op dat je ze niet helemaal doorsnijd. Leg de ingesneden vijgen in een ovenschaaltje en schep er de ricotta in. Strooi er het amandelschaafsel over en besprenkel met een klein beetje honing.

Bak de vijgen 15 minuten in de oven.


Enjoy!


LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...