zondag 1 december 2013

Quinoa salade met kip


Deze heerlijke salade is gebaseerd op een recept van Jamie Oliver. Ik vind het altijd geweldig om de boeken van Jamie door te bladeren, of zijn shows op 24kitchen te kijken, wie inspireert hij nou niet?! Maar groot nadeel van zijn recepten vind ik vaak de ellenlange lijst van ingrediĆ«nten die je nodig hebt. Maar aan de andere kant vind ik dit ook wel leuk want zo ga ik zelf wel creatiever aan de slag met zijn recepten. Sowieso is het heel lastig voor mij om een recept precies te volgen... Onderstaande lijst van benodigde ingrediĆ«nten is toch nog behoorlijk lang geworden voor een recept op Mijn Kookavonturen, toch is het recept heel makkelijk. Dus laat dit je niet weerhouden, de salade is ook nog eens geweldig lekker! Een echt goed vullende en gezonde maaltijdsalade!


Quinoa salade met kip
Voor twee personen

100 gr quinoa
100 gr spinazie
1 kipfilet
1 ui, gesnipperd
1 rode paprika
1 avocado
sap van een halve citroen
50 gr feta
schep magere kwark
chiliflakes uit het molentje, naar smaak
handjes verse munt blaadjes
halve theelepel gerookte paprikapoeder
halve theelepel piment
olijfolie
zeezout
peper

Kook de quinoa zoals aangegeven op de verpakking. 

Doe de spinazie, ui, verse munt (houd wat achter ter garnering) en chili in de keukenmachine en hak fijn.

Leg de kipfilet op een groot stuk bakpapier. Bestrooi met zout, peper, piment en paprikapoeder, hussel dit goed door elkaar. Vouw het papier over de kip en sla plat met een deegroller. Verwarm een scheutje olijfolie in een koekenpan en leg de kip hierin, draai om na ongeveer 4 minuten en bak ze tot ze goed gaar zijn.

Maak de paprika schoon en snijd in repen, bak deze in de koekenpan.

Giet de quinoa af en spoel de korrels met koud water. Meng het fijne spinaziemengsel door de quinoa, breng op smaak met zout en peper, en leg dit op een schaal. Besprenkel hierover het citroensap en een scheutje olijfolie. 

Halveer de avocado, haal de pit eruit en snijd reepjes van de avocado. Leg de avocado en de gebakken reepjes paprika bij de quinoa. Snijd de kip in reepjes en leg deze er ook bij.

Verbrokkel de feta over de salade en schep een paar kloddertjes kwark op de salade. Hak de overgebleven munt fijn en strooi over de salade, maal er als laatste wat peper over.

Smakelijk!



2 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit!
    Ik ben dol op quinoa en ik wilde binnenkort ook iets met avocado maken. Dit recept komt dus precies op tijd voor mij ;).

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...