zondag 2 juni 2013

Auberginelasagne met notengehakt


Je hebt van die recepten waar je steeds op terug grijpt. Bij ons thuis is dit z'n recept. Als ik niet weet wat ik moet maken of waar ik zin heb wijst mijn vriend me altijd weer op dit recept. Het is een heerlijk recept, lekker smeuïg als echte lasagne, maar toch vegetarisch en met lekker veel groenten.
Het recept komt uit het boek ''Het lichaam is perfect'' van Annemarie Postma. Het boek is voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar, alleen tweedehands op internet of via de bibliotheek. Daarom wil ik dit recept graag met jullie delen, het is een recept dat je geproefd moet hebben!

Auberginelasagne met notengehakt
voor 2 à 3 personen

2 aubergines
60 gr walnoten
50gr pijnboompitten
3 sneetjes oud brood
3 lente-uitjes 
3 trostomaten
1 tl (pikante) paprikapoeder
2 kleine bekertjes crème fraîche
olijfolie
zeezout
peper
Verwarm de oven voor op 200°C.

Snijd de aubergines in de lengte in dunne plakken. Bestrijk ze met olijfolie en bestrooi met zeezout. Laat de plakken een uur buiten de koelkast staan. Het zout onttrekt vocht aan de aubergine, en daarmee verdwijnt een deel van de bittere smaak. Bovendien kun je ze beter bakken als ze wat minder vocht bevatten.

Doe de walnoten en pijnboompitten in een keukenmachine en maal ze grof. Voeg er zout, paprikapoeder en het brood aan toe. Verkruimel alles grof in de keukenmachine.


Grill de plakken aubergine aan beide kanten in een verhitte grillpan tot ze bruine grillranden hebben. Voeg geen extra olie meer toe.

Snijd de lengte-uitjes fijn. Verhit wat olie in een koekenpan en fruit de uitjes. Voeg het notenmengsel toe en bak alles in ongeveer 3 minuten knapperig en bruin.

Vet een ovenschaal in met olijfolie. Leg hierin een laag aubergineplakken en bestrijk deze met de inhoud van 1 bekertje crème fraîche. Schep hierop de helft van het notenmengsel.
Hier leg je weer een laag aubergines op en besmeer weer met de inhoud van 1 bekertje crème fraîche. Schep de rest van het notenmengsel erop en dek af met de laatste plakken aubergine.

Snijd de tomaten in plakjes en leg deze op de lasagne. Bestrooi met een beetje zout en peper en besprenkel met wat olijfolie.

Zet de ovenschaal voor ongeveer 10 minuten in de oven.

Smakelijk!






1 opmerking:

  1. blij verrast dat je deze gepost hebt! want ik had het kookboekje ooit maar heb het weggedaan omdat de vormgeving onpraktisch is, maar herinnerde me dit recept en was ernaar op zoek, precies zoals je omschrijft een recept waar je op terug grijpt omdat het zo lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...