dinsdag 14 januari 2014

Spruitjes met spekjes en vijgen


Zelf heb ik ze altijd al lekker gevonden, maar de meerderheid van de kinderen is er niet dol op; spruitjes. Door de bittere smaak en verkeerde bereiding is het voor vele geen favoriet. En dat is heel jammer want spruitjes zijn super gezond!
Spruitjes zitten bomvol vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze spruitkool, zoals spruitjes ook wel genoemd worden, zit vol vitamine K, C, A, E en B vitamines. Maar ook onder andere de mineralen kalium, ijzer, fosfor en magnesium vind je in spruitjes. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs diverse keren bewezen dat spruitjes het lichaam reinigen van kankerverwekkende stoffen. 
Het is dus de moeite waard om deze groente regelmatig op het menu te zetten. Door de spruitjes eindeloos te koken maak je natuurlijk niemand blij. Combineer de spruitjes met lekkere smaakmakers zoals in dit recept met spekjes en vijgen, een verrassend lekkere combinatie! Lekker als bijgerecht, maar ook heerlijk als winterse salade.


Dit recept bedacht ik voor Lekker Tafelen, een team foodies schrijft hier dagelijks over eerlijke en smaakvolle maaltijden.

Spruitjes met spekjes en vijgen
voor 4 personen

500 gr spruitjes
125 gr spekreepjes
100 gr gedroogde vijgen
2 eetlepels amandelschaafsel
olijfolie
zeezout
peper

Maak de spruitjes schoon en snijd ze doormidden. Blancheer de spruitjes voor 3 minuten in gezouten water. Giet de spruitjes af en laat ze goed uitlekken.

Rooster het amandelschaafsel in een droge pan.

Verwijder de steeltjes van de vijgen en snijd ze in reepjes.

Verhit een klein scheutje olijfolie in een pan en bak hierin de spekjes. Voeg de spruitjes toe en bak voor ongeveer 5 minuten mee. Meng op het laatst de vijgen door de spruitjes. Breng op smaak met een klein beetje zout en peper. Bestrooi met het geroosterde amandelschaafsel.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...